Корекційно-розвивальне заняття для учнів початкової школи


Корекційно-розвивальне заняття для учнів початкової школи

«Мої почуття, емоції, настрій»
Мета: ознайомити дітей з основними емоціями, навчитися їх розрізняти  та керувати емоціями, від яких  залежить їх успіх взаємодії з людьми, успіх їх соціального розвитку, соціалізації. Розвивати креативне  мислення, творчість. Виховувати толерантне ставлення один до одного.
Хід заняття:

Вправа «Квітка настрою».
Розфарбуйте пелюстки квітки, яка у вас на парті, тими кольорами, що відповідає вашому настрою на даний момент. Якщо настрій хороший –  кольори будуть світлі, яскраві, а якщо ви чомусь сумуєте або гніваєтеся – обирайте темні кольори. (Отримані квіточки потім розкладаються на парті) 
Вправа «Емоції казкових героїв».
Діти мають відгадати емоцію запропонованих казкових героїв та пояснити, за якими ознаками вони так вирішили. Відповіді дітей супроводжуються слайдами.
Буратіно (радісний)
Попелюшка (привітна, спокійна, іноді сумна)
Сірий вовк з «Червоної шапочки» (злий, сердитий)
П’єрро з «Буратіно» (сумний))
Зайчик (Зляканий)
Ослик Іа (здивований, задумливий, іноді сумний)
Лисиця Аліса та кіт Базіліо (улесливі, їх доброта нещира)
Колобок (веселий)
Баба Яга (зла)

Яких ви ще знаєте героїв, що постійно злі, сердиті, шкодять іншим?
Зовнішність того, хто гнівається, говорить про те, що людина «кипить». Її обличчя червоніє, м’язи напружуються. Вигляд  розгніваної людини схожий на хмару, з якої  зараз  ударить грім і блисне блискавка. У стані гніву людина часто не контролює себе.
         Чи шкодить це самій людині?
          Чи шкодить це тим, на кого направлений  гнів?
Подивіться на слайд і скажіть, до яких наслідків може привести поведінка в стані гніву? (Слайд) Оберіть правильні відповіді.

 Будь-яку емоцію можна висловити за допомогою слів. А коли ти гніваєшся, то краще повідомити про свій стан оточуючим, а не ображати людей, яку знаходяться поряд з тобою.


·        Діти, чи доводилось вам гніватись?
·        Чи подобається вам цей стан? Чому?
·        Кому подобаються злі діти?
·        Чому все-таки злість приходить?
Гніватися, виявляється, також нормально, як і радіти, сумувати, цікавитися, дивуватися. Це твоя реакція на події.
Існує також багато вправ  спрямованих на усунення агресивного стану людини. Ось, наприклад вправа «Рубання дров».

Вправа  «Рубання дров»
 «Хто з вас хоч раз рубав дрова або бачив, як це роблять дорослі? Покажіть, як потрібно тримати сокиру. У якому положенні повинні перебувати руки й ноги? Встаньте так, щоб навколо залишилося небагато вільного місця. Будемо рубати дрова. Поставте колоду на пеньок, підніміть сокиру над головою й із силою опустіть її. Можна навіть скрикнути: "Ха!"»

Ігрова вправа “Невдоволення – Задоволення”. Суть її полягає в тому, що дітям треба розповісти історію, при цьому імітуючи звірів і їхні емоційні стани.
    Історія про ведмедя.
Жив у лісі ведмедик, на вулиці настала пора року весна, стало йому голодно, ось виліз він з барлоги, загарчав, розсердився, нахмурився. (Дітям треба зімітувати ведмедика похмурого, сердитого). А в лісі сніг зійшов, травичка починає де-не-де «прокидатись», пташки починають щебетати, метелики літають. Подивився ведмедик навколо, заусміхався (діти імітують задоволеного, веселого ведмедика.). Повз лисичка бігла, побачила ведмежа, здивувалася (діти зображують лисичку, здивування). А недалеко під кущем зайчик сидів (навпочіпки сідають), прислухався: “Що за шум?”, Злякався, причаївся (діти зображують зайчика). Підвівся зайчик, побачив ведмедика і лисичку, зрадів – адже це його друзі зібралися на галявині перший раз після довгої зими, і весело застрибав до них. І стали вони разом – як ви думаєте, що робити? – Радіти, веселитися, грати, стрибати.

 В кінці можна задати ряд запитань: чи подобається вам на лісовій галявині? Який у вас настрій? Коли у вас гарний, радісний настрій, що вам хочеться робити?

Ось рекомендації які допоможуть вам правильно себе вести у стані роздратованості та гніву:
1. Щоб краще почуватися, ти повинен поговорити з кимось про свої почуття.
2. Немає нічого поганого в тому , щоб  сказати «Я розсердився»! Спробуй пояснити причину свого гніву.
3. Не виміщай свої почуття  на менших чи слабших.
4. Якщо винен, умій визнати свою провину і вибачитись;
5. Запропонуй помиритись.




Вправа «Способи підвищення настрою».
 Пропонується обговорити як можна підвищити собі самому настрій, постаратися придумати якомога більше таких способів (посміхнутися собі в дзеркало, спробувати розсміятися, згадати про що-небудь хороше, зробити добру справу іншому, намалювати собі картинку).
Додаткова вправа  Малюнок «Гарний, радісний настрій на лісовій галявині» Діти малюють ілюстрацію до Історії про ведмедика.

Підведення підсумків.
 Що ви будете робити в першу чергу,  коли будете гніватися?
 Що найбільше сподобалося на занятті?
 Що ви дізналися нового?






















       

      
      
      


























 


























 «Подорож у світ емоцій»


Мета: навчити дітей керувати емоціями, від яких  залежить їх успіх взаємодії з людьми, успіх їх соціального розвитку, соціалізації. Розвивати креативне  мислення, творчість. Виховувати толерантне ставлення один до одного.
Обладнання: кольорові олівці, картки з завданнями, ілюстрації казкових героїв, плакат із зображенням квітки.

Хід заняття:
Психолог:


Яскрава квітка у класі розквітла,
Треба до неї звернутись привітно.
Посміхнутися й сказати:
Раді ми тебе вітати.
Квітка наша чарівна,
Завдання має для нас вона.
Сьогодні з квіткою-семицвіткою
Будемо грати,
Виконувати всі завдання
І знання закріпляти.


Доброго дня діти. Я рада вас бачити сьогодні на занятті.
Вправа «Квітка настрою».
Розфарбуйте пелюстки квітки, яка у вас на парті, тими кольорами, що відповідає вашому настр  ою на даний момент.
Отримані квіточки наклеюємо на зображення  великої квітки, яка зображена на плакаті.
Психолог. Ми починаємо мандрівку в країну  емоцій. Подорожуватимемо на чарівних м’яких хмаринках. Уявімо, що ми сідаємо на них і відправляємось  у дорогу. От ми пропливаємо  над водою, торкаємось її пальчиками  рук, граємося нею, вмиваємося, набрали водички в долоньки і полили нею галявину запашних квітів, піднялися високо на хмаринках до сонечка. Що відчуваєте? (відповіді дітей)
Хороший настрій  і вірні друзі  - це перший секрет успіху у справах .Що очікуєте від нашого заняття? (відповіді дітей).
Я очікую ваших щирих відповідей, активну співпрацю зі мною. Хочу вас бачити задоволеними і щасливими.
Сьогодні ми будемо вести розмову про наші емоції, а до однієї завітаємо в гості. Знання про емоційний світ людини допоможуть вам краще зрозуміти свій стан, стан інших. Будемо вчитися керувати власними емоціями. Це один із кроків досягнення успіху в житті.
У кожного на столі  лежать конвертики де знаходяться  картинки із зображенням різних емоцій (додаток №1). Уважно прослухайте казку, яку я вам розповім. За допомогою карток поясніть, які емоції були в героїв цієї історії.
Казка «Жан і Гнів»
Жив собі хлопчик Жан, йому було всього десять років. У нього було кучеряве біляве волосся, блакитні очі. Словом, дуже гарний хлопчик, а от його вчинки були зовсім не гарні: він полюбляв битися, причому без всякого приводу. Одного разу, розлютившись на всіх, він вирішив утекти в ліс і сховатися: «Нехай мене пошукають і позляться, як я». Коли він увійшов у гущавину лісу, то побачив, що через кущі вийшло щось сіро-чорне, страшне, загрозливе і це йшло прямо на Жана. «Ой!» — скрикнув хлопчик і кинувся геть. Але щупальця цієї істоти вчепилися йому у волосся. «Зупинися, хлопчику! Тобі не втекти, адже я — Гнів... і я живу в тобі...» — засичало страхіття. «Коли ти обзиваєш інших, б'єшся,— це я росту в тобі та змушую тебе робити це... І ти не зможеш позбутися мене ха-ха!..» Гнів став темніти, переливатися сірим, червоним і оточувати Жана з усіх боків. У хлопчика запаморочилася голова від поганих, образливих слів, що виходили від Гніву. «От, дивися на мене — такий і ти, коли б'єшся, лаєшся!». «Ти і я — одна родина. Ха-Ха!..» Коли Гнів сміявся, у Жана волосся ставало сторчма. Він почав розуміти, що Гнів перемогти неможливо, що той складається з його поганих, агресивних учинків і відображує його власні емоції. Хлопчик сів і голосно заплакав. Плакав він довго й гірко і від цього відчув утому, притулився до стовбура дерева й задрімав.
Хтось тихо та ніжно доторкнувся до його плеча, хлопчик від крив очі й побачив фею.
«Прекрасний хлопчику Жане, подивися в моє дзеркальце Там твоє зображення. Бачиш? Ти гарний, навіть дуже. Зроби й свої вчинки гарними»,— вимовила фея. «А як же Гнів? — із тремтінням у голосі вимовив Жан.— Він у мені»,— продовжував хлопчик. «Я допоможу тобі позбутися його, але пам'ятай, що із цієї хвилини ти повинен робити тільки добрі вчинки й помиритися з усіма кого скривдив!» — сказала фея. Вона чарівною паличкою тричі доторкнулася до його грудей. Хлопчик став повільно, спокійно дихати, відчув якусь легкість у душі. «Спасибі тобі, добра феє. Я стану іншим — не таким, яким хотів мене бачити Гнів»,— схвильовано вимовив Жан. Він повернувся додому й дав собі обіцянку стримувати емоції та не давати волю гніву.

·         Запитання для обговорення.
·         Як називається казка?
·         Яким був Жан на початку казки?
·         Чому його не любили й боялися діти?
·         Що допомогло хлопчикові позбутися гніву?
·         Чого навчила тебе ця казка?

На дошці представлені ілюстрації до відомих вам казок та мультфільмів. (Додаток №2)
Назвіть героїв, яких ви знаєте.
Давайте разом поспостерігаємо за їх виразом обличчя. Опишіть їх емоційний стан, настрій. (відповіді дітей)
Дані казкові герої постійно зляться, ображають слабших, обманюють та гніваються.
Про людину, яка злиться, ще можуть говорити: сердиться або… . Щоб продовжити речення розгадаємо головоломку (додаток №3). За шифром, згідно з правилами написання СМС, розгадайте слово. Наприклад, слово мама шифрується кодом «51 21 21 51», де 5 та 2 – номер кнопки на клавіатурі  телефону, а 1 – порядок літер на даній кнопці.
Отже зашифроване слово:  «24 52 42 23 21 33 63 83 62 93» - «гнівається»
Зовнішність того, хто гнівається, говорить про те, що людина «кипить». Її обличчя червоніє, м’язи напружуються. Це викликає  у неї відчуття хоробрості або впевненості. Вигляд  розгніваної людини схоже на хмару, з якої  зараз  ударить грім і блисне блискавка. У стані гніву людина часто не контролює себе.
·         Чи шкодить це самій людині?
·         Чи шкодить це тим, на кого направлений  гнів?
На карточках, які я вам роздала, покажіть за допомогою стрілочок до яких наслідків може привести поведінка в стані гніву (додаток №4). Любу емоцію можна висловити за допомогою слів. А коли ти гніваєшся, то краще повідомити про свій стан оточуючим, а не ображати людей, яку знаходяться поряд з тобою.
·         Діти, чи доводилось вам гніватись?
·         Чи подобається вам цей стан? Чому?
·         Кому подобаються злі діти?
·         Чому все-таки злість приходить?
Гніватися, виявляється, також нормально, як і радіти, сумувати, цікавитися, дивуватися. Це твоя реакція на події.
Існує також багато вправ  спрямованих на усунення агресивного стану людини. Ось, наприклад вправи «Рубання дров» та «Тух-Тібі-Дух».

Вправа  «Рубання дров»
Мета: допомогти дітям переключатися на активну діяльність після довгої сидячої роботи, відчути свою агресивну енергію, що нагромадилася, і «витратити» її під час гри.

«Хто з вас хоч раз рубав дрова або бачив, як це роблять дорослі? Покажіть, як потрібно тримати сокиру. У якому положенні повинні перебувати руки й ноги? Встаньте так, щоб навколо залишилося небагато вільного місця. Будемо рубати дрова. Поставте колоду на пеньок, підніміть сокиру над головою й із силою опустіть її. Можна навіть скрикнути: "Ха!"»

Вправа «Тух-Тібі-Дух»
«Я розкажу тобі по секрету особливе слово. Це чарівне заклинання проти поганого настрою, проти образ і розчарувань. Щоб воно подіяло по-справжньому, необхідно зробити наступне:
Почни ходити по кімнаті, ні з ким не розмовляючи. Як тільки тобі захочеться поговорити, зупинися напроти того, хто є в кімнаті, подивися йому (їй) в очі й тричі, сердито-пресердито вимов чарівне слово: " Тух-Тібі-Дух ". Потім продовжуй ходити по кімнаті. Час від часу зупиняйся перед ким-небудь і знову сердито-пресердито виголошуй це чарівне слово»
Щоб чарівне слово подіяло, необхідно говорити його не в порожнечу, а дивлячись в очі людині, що стоїть перед вами».
У цій грі закладений комічний парадокс. Хоча діти повинні виголошувати слово «Тух-Тібі-Дух» сердито, через якийсь час вони не можуть не сміятися.

Ось рекомендації які допоможуть вам правильно себе вести у стані роздратованості та гніву:
1. Щоб краще почуватися, ти повинен поговорити з кимось про свої почуття.
2. Немає нічого поганого в тому , щоб  сказати «Я розсердився»! Спробуй пояснити причину свого гніву.
3. Не виміщай свої почуття  на менших та речах.
Якщо гніваються через тебе мама, тато, учитель, друг:
1. Не приховуй справжніх переживань;
2. Спробуй, коли мине буря , пояснити свій вчинок;
3. Якщо винен умій признати свою вину і вибачитись;
4. Запропонуй помиритись.

А чи знаєте ви мирилки? Давайте разом пригадаємо їх:

Посварились, поштовхались.
Над собою посміялись.

Мирилка летіла,
На плече сіла,
Сказала тихенько -
Миріться швиденько.

Ти - не ворог, я - не ворог.
Нам сваритись просто сором.
Помирились, помирились,
Щоб ніколи не сварились.

Дай скоріш мізинчик свій,
Зачепи його за мій.
Мізин-мізин-мізинець –
Помирив нас, молодець!

Вправа «Вода».
Подивіться на стакан з водою. В якому він стані? Спілкуючись кожен день ми отримуємо інформацію від багатьох людей (постукуємо олівцем по стакану з водою) як бачимо рівновага наша порушується. Погане слово може зіпсувати нам настрій (кидаємо у стакан з водою грудочку крейди)
Отож давайте думати про хороше,робити хороші вчинки,на злість не залишати часу. А якщо розізлилися, то постарайтеся заспокоїтись. Тож я бажаю вам думати про хороше,робити добрі вчинки, і тоді про вас будуть говорити добре,і всі хотітимуть з вами дружити.
А тепер сплетемо хмаринку одну на всіх і повернемося з країни емоцій. Передаємо ниточку один одному  називаючи добрі справи, які зробили сьогодні, або зробимо завтра.

Додатки до заняття «Подорож у світ емоцій»


Додаток №1 до казки «Жан і Гнів»

       

       

       

       

       

       



Додаток №2 «Ілюстрації казкових героїв»


 

  Додаток №2

Додаток №2 

Додаток №2
 

Додаток №2
 

Додаток №3 «Головоломка»

Зашифроване слово:  «24 52 42 23 21 33 63 83 62 93»


 
 








Додаток №4 Наслідки поведінки стану гніву





 


























РОЗВИВАЛЬНЕ ЗАНЯТТЯ “ЕМОЦІЇ” ДЛЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

на головну
1.Вправа на привітання. Із різноманіття фотографій, де зображені діти з різним настроєм діти вибирають фото із настроєм, схожим на свій. Можна розповісти про свій вибір – чому саме це фото, що такого сталося приємного чи неприємного.
1
2.Вправа «Обличчя» сприяє розвитку розуміння мімічних виразів обличчя. В мене є зображення різних емоційних станів. Завдання для дітей полягає у тому, щоб визначити, яке почуття висловлює кожна маска. Я демонструю маски-обличчя по черзі. Друга частина вправи спрямована на вміння розрізняти міміку, самостійно свідомо користуватися мімікою для вираження своїх емоцій. Я роздаю учасникам картки з емоціями (так щоб ніхто не бачив) і даю завдання – виразити за допомогою міміки емоцію, яка зображена на малюнку. Решта учасників повинні визначити, що намагався зобразити учасник. Скачати картки можна тут.
2
3. Динамічна вправа. «Маленький привид». Мета полягає утому, щоб навчити в прийнятній формі виплеснути накопичений гнів. Інструкція дітям звучить так: «Зараз ми з вами будемо грати роль маленьких добрих привидів. Нам захотілося трохи побешкетувати і злегка налякати одне одного. Коли я буду плескати в долоні вам треба буде робити руками ось такий рух (зігнуті в ліктях руки, пальці розчепірені) і вимовляти страшним голосом звук «У». Якщо я буду тихо плескати, ви будете тихо вимовляти «У», якщо я буду голосно плескати, ви будете лякати голосно. Але пам’ятайте, що ми добрі привиди і хочемо тільки злегка пожартувати».
4. Ігрова вправа “Невдоволення – Задоволення”. Суть її полягає в тому, що дітям треба розповісти історію, при цьому імітуючи звірів і їхні емоційні стани.
Історія про ведмедя. Жив у лісі ведмедик, на вулиці настала пора року весна, стало йому голодно, ось виліз він з барлоги, загарчав, розсердився, нахмурився. (Дітям треба зімітувати ведмедика похмурого, сердитого). А в лісі сніг зійшов, травичка починає де-не-де «прокидатись», пташки починають щебетати, метелики літають. Подивився ведмедик навколо, заусміхався (діти імітують задоволеного, веселого ведмедика.). Повз лисичка бігла, побачила ведмежа, здивувалася (діти зображують лисичку, здивування). А недалеко під кущем зайчик сидів (навпочіпки сідають), прислухався: “Що за шум?”, Злякався, причаївся (діти зображують зайчика). Підвівся зайчик, побачив ведмедика і лисичку, зрадів – адже це його друзі зібралися на галявині перший раз після довгої зими, і весело застрибав до них. І стали вони разом – як ви думаєте, що робити? – Радіти, веселитися, грати, стрибати, годувати ведмежа. Вкінці можна задати ряд запитань: чи подобається вам на лісовій галявині? Який у вас настрій? Коли у вас гарний, радісний настрій, що вам хочеться робити? Плавно переходимо до наступної ігрової вправи.
берлога
5. Гра «Я радію, коли …». Інструкція дітям: «Зараз я назву по імені одного з вас, кину йому м’ячик і попрошу відповісти: «Іра, скажи нам, будь ласка, коли ти радієш». Іра повинна зловити м’ячик і сказати: «Я радію, коли ….». А потім кинути м’ячик наступній дитині і, назвавши по імені, в свою чергу запитати: «(ім’я дитини), скажи нам, будь ласка, коли ти радієш?». Цю гру можна урізноманітнити, запропонувавши дітям розповісти, коли вони засмучуються, дивуються, бояться. Такі ігри можуть розповісти вам про внутрішній світ дитини, про її взаємини як з батьками, так і з однолітками.
6. Щоб плавно перейти до наступної вправи, варто в кінці попередньої задати запитання про образу. Потім пропоную дітям намалювати образу. Я обов’язково уточнюю, що можна згадати ситуацію, в якій дитина відчувала почуття образи, і намалювати її. Після малюнку ми обговорюємо – кожен розповідає, що він намалював і що хоче зробити з «образою». Дана вправа має психотерапевтичний ефект. Якщо малюнки насторожують є сенс поговорити з батьками після заняття.
7. Вправа на завершення «Способи підвищення настрою». Пропонується обговорити як можна підвищити собі самому настрій, постаратися придумати якомога більше таких способів (посміхнутися собі в дзеркало, спробувати розсміятися, згадати про що-небудь хороше, зробити добру справу іншому, намалювати собі картинку).


Немає коментарів:

Дописати коментар